Het moet rechter anders wordt het linker

Fietsdiefstal

Fietsdiefstal wordt sinds de 2e wereldoorlog niet serieus meer genomen.
De politie doet allang geen onderzoek meer naar de diefstal, de aangifte is puur voor de verzekering.
De meeste fietsen zijn niet verzekerd omdat er zoveel fietsen worden gestolen (in 2021 nog ± 356000 per jaar), waardoor de verzekeringspremie niet meer in verhouding staat tot de waarde van de fiets. Enkel dure merkfietsen en electrische fietsen worden nog verzekerd. Voor een electrische fiets van € 2000 betaal je ± € 300 premie per jaar.
Waarschijnlijk worden er dus zo'n ½ miljoen per jaar gestolen.

Referenties

Home
356.000 fietsen per jaar gestolen
Straf fietsdiefstal: 300
Centrum fietsdiefstal
Overheid en fietsdiefstal
Stichting aanpak voertuigcrime

Toelichting op het rekenmodel
Als diefstalpreventie wordt tegenwoordig een chip in het slot verwerkt, worden fietsen voorzien van een DNA-profiel en/of voorzien van een unieke ID in het frame gestanst.
Veel eigenaren geven de voorkeur om hun fiets met een hangslot aan een lantaarnpaal of hekwerk op slot te zetten wat leidt tot horizonvervuiling en overlast. Bij stations blijkt dat de betaalde fietsenstalling niet in trek is, zoveel fietsen belemmeren de voetgangers de weg.

Als je wordt beroofd van € 2000 - of zelfs van € 600 - dan zou dat als een zware misdaad worden gezien, maar als een fiets van € 600 wordt gestolen haalt iedereen zijn schouders op.
Er zijn tegenwoordig zelfs jonge mensen die het stelen van een fiets helemaal niet als een misdaad zien, maar als een kwajongensstreek.
Dat is een mentaliteitskwestie - ook wel verloedering van de maatschappij genoemd.
Als de strafmaat voor het stelen van een fiets was gebaseerd op de economische waarde van de fiets en de pakkans, dan zou de straf voor het stelen waarde / pakkans zijn, bijvoorbeeld:
waarde = € 600, pakkans 1:10000 = € 6M zijn.
Volgens het OM is de strafeis slechts € 300; de dief krijgt niet eens een strafblad!
Het is dus overduidelijk dat het stelen van een fiets onder de huidige strafvordering loont.

Het onderstaande rekenmodel geeft de mogelijkheid om door te rekenen wat de effecten zullen zijn van strenger straffen.
Door de juiste parameters in te stellen zal fietsendiefstal een heel eind teruggedrongen kunnen worden.

Rekenmodel fietsdiefstal

Parameters
Diefstallen Per diefstal
Diefstallen/dag % Aangifte % Pakkans % Recidive Schade Boete
Kosten politie/geval Kosten O.M./geval Kosten Rechters/geval Kosten Advocatuur/geval
Uren Tarief Uren Tarief Uren Tarief Uren Tarief
GevangenisstrafDoorrekeningen
Voorwaardelijk J/N Dagen Kosten/dag Aantal regels